Saturday, July 5, 2014

Senangnye berhenti merokok! Senanglah SANGAT!!!

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

         Mungkin ramai yang sangka, senanglah dia berhenti merokok sebab dia ada VIVIX! Jangan salah sangka ye, saya berhenti merokok dahulu kemudian baru saya minum VIVIX. Dek kerana simptom pernarikan nikotin yang sangat-sangat kritikal, saya MESTI minum VIVIX! Tak kritikal ke kalau tengah memandu pun boleh terlelap, time mengaji pun terlelap, tengah berdoa pun boleh terlelap. YE!!! mengantuk dan rasa letih yang teramat sangat! Alhamdullilah, syukur Allah masih izinkan saya bernafas!


          Ada juga yang bertanya, bila minum VIVIX takde rasa ketagih ke nak merokok? Rasa ketagih tuh memanglah ade, hanya keazaman yang tinggi je yang buatkan diri mampu bertahan. Lagipun, membazir je kalau merokok pun sebab kalau dah hari-hari minum VIVIX memang rokok pun takde rasa ape dah... Memang tak sedap macam dolu-dolu. Bila rasa ketagih menyerang, mintalah sokongan rakan-rakan yang tidak merokok. Sokongan ikhlas rakan-rakan sangat membantu saya bertahan. Apatah lagi bila isteri pun turut sama memberi sokongan moral yang sangat-sangat kuat! Terima kasih semua!


           Cabaran berhenti merokok ni takat lawan ketagihan je ke? Tidak!!! Pada saya, simptom penarikan nikotin dalam badan memang sangat membebankan jika tidak minum VIVIX setiap hari pada fasa permulaan berhenti merokok. Petikan di bawah daripada surat khabar Harian Metro :-

"Apabila seseorang perokok ingin berhenti merokok atau mengurangkan jumlah rokok seperti kebiasaannya, kekurangan nikotin seterusnya membawa kepada simptom penarikan balik yang berbentuk psikologi dan fizikal.

“Secara fizikalnya, badan bertindak balas dengan kehilangan nikotin manakala secara psikologi pula, perokok perlu berhadapan dengan masalah membuang tabiat yang biasa mereka lakukan selama bertahun-tahun yang kemudiannya membawa kepada perubahan sikap yang ketara,” katanya.

Simptom selalunya bermula beberapa jam selepas rokok yang terakhir dan memuncak antara dua hingga tiga hari selepas itu apabila sejumlah besar nikotin dan bahan sampingannya keluar daripada tubuh.

Kesan penarikan balik itu boleh berlangsung selama beberapa hari sehingga beberapa minggu, tetapi mereka akan menjadi semakin lebih elok setiap hari sepanjang mereka kekal tidak merokok.

Antara simptom penarikan balik yang berlaku pada tubuh seperti rasa pening, kecewa, mudah hilang sabar, cepat marah, kebimbangan, gangguan tidur seperti insomnia atau mempunyai mimpi buruk, sukar memberikan tumpuan, keresahan atau kebosanan, sakit kepala, keletihan serta peningkatan selera makan dan berat badan.

Simprom lain yang turut menghambat dan memberi cabaran getir kepada mereka yang mahu meninggalkan terus tabiat itu adalah sembelit dan perut berangin, batuk, mulut kering, sakit tekak, titisan hidung, kemurungan dan sakit dada."


Jadi jangan fikir mudah ye untuk berhenti merokok. Persiapan diri fizikal dan mental amat-amat perlu! Takat MC beberapa hari tu saya dah rasa dah. Bukan mudah ye! Tapi bukan pula mustahil! Terpulang pada anda mahu cari alasan untuk merokok atau anda cari sebab kenapa anda perlu berhenti merokok.

       Kesan daripada berhenti merokok berbeza antara satu sama lain. Ada juga antara mereka yang telah berhenti merokok, tidak menghadapi sebarang masalah atau memerlukan bantuan untuk berhenti merokok. Ada juga yang menggunakan terapi penggantian nikotin untuk menggantikan nikotin daripada badan!

        Terpulang pada anda untuk memilih cara yang terbaik untuk berhenti merokok. Saya menggunakan VIVIX kerana selain daripada mematikan nafsu untuk merokok, ia juga memulihkan kembali tubuh saya. Membaiki kualiti kehidupan berumah tangga. Apa yang penting, berdoalah kepada Allah agar ditetapkan hati untuk terus berhenti merokok buat selama-lamanya! 


Saya doakan perokok-perokok di luar sana dibukakan pintu hati untuk berhenti merokok. 


Boleh call/sms/whatsapp/pm saya untuk sebarang pertanyaan berkenaan vivix 
dan usaha berhenti rokok. 

Azman: 010-5185 983
Hayaty: 013-260 1599 

0 comments:

Post a Comment

Buku percuma untuk anda yang MAHU KURUS DAN SIHAT!!!

Buku percuma untuk anda yang MAHU KURUS DAN SIHAT!!!

.

.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...